Nappasin meemin, joka on jo kiertänyt siellä ja täällä. Ideana on luetella 10 hyvää asiaa itsestään*/10 asiaa, joista pitää itsessään: muutin sitä hieman luettelemalla samalla vauhdilla 10 huonoa asiaa itsestäni.

10 hyvää asiaa itsestäni

  1. Hyvä kielitaito. Osaan kirjoittaa selkeätä ja kieliopillisesti oikeaa asiatekstiä usealla eri kielellä. Osaan ainakin kolmea kieltä erinomaisesti, yhtä sujuvasti, ainakin kahta sen verran, että pärjäilen ja muutaman kielen alkeita survival-tasolla.

  1. Olen täsmällinen ja vastuuntuntoinen: jos lupaan jotain, teen sen, ja kun jotain teen, teen sen yleensä hyvin ja ajoissa.

  1. Otan muut ihmiset huomioon ja osaan käyttäytyä: olen yleisesti ottaen ystävällinen ja kohtelias myös silloin, kun itselläni on huono päivä. Näin myös peleissä, olen aika hyvä häviäjä.

  1. Olen perusluonteeltani sosiaalinen ja suhtaudun asioihin positiivisesti. (Liittyneekö tähän, kun minulta täällä Pohojanmaalla jatkuvasti kysellään, mistä päin olen kotoisin? :-)

  1. Olen auttavainen. En epäröi auttaa vierasta mummoa tai kännissä olevaa ukkelia kadulla, pidän aina ovea auki perässä tulevalle ja annan tarvitsevalle paikkani bussissa. Annan säännöllisesti rahaa ja tavaraa hyväntekeväisyyteen.

  1. Osaan tehdä hyvää ruokaa.

  1. Olen luotettava ystävä.

  1. Ilahdutan rakastamiani ihmisiä pienillä yllätyksillä silloin tällöin. Varsinkin R:ää, mutta muitakin. Usein ylläreihini tosin liittyy ruoka tai neulominen…

  1. En ole mikään artesaani, mutta kotitarpeiksi osaan näpertää kaikenlaista. Olen improvisoiva ihminen ja vaikka teen yleensä kaiken ilman valmista ohjetta, useimmiten onnistun. Osaan tehdä käsilläni monia asioita kohtuullisen hyvin: esimerkiksi perata ja fileerata kalan, pilkkoa puita, dreijata, neuloa, virkata, ommella, piirtää jne.

  1. Osaan pelata useita korttipelejä.


10 huonoa asiaa itsestäni

  1. Olen liian kiltti ja arka sanomaan ihmisistä negatiivisia asioita päin naamaa silloin, kun siihen olisi syytä. Töissä se toki onnistuu, koska on pakko, mutta muulloin minun on vaikeaa olla suorasanainen vaikkapa, kun saan huonoa palvelua tai jopa silloin, kun minua suoranaisesti kusetetaan. Koska en osaa suuttua niille, jotka minua arjessa ärsyttävät, kaadan kaiken v*****ksen lähimpieni niskaan. Suutun vain niille harvoille, joihin luotan tarpeeksi ja saatan sitten olla heille todella ilkeä (anteeksi vaan R ja H de J!).

  1. Halveksin ihmisiä, jotka aina myöhästyvät, enkä syvällä sisimmässäni suostu ymmärtämään, että jatkuva myöhästely olisi mikään synnynnäinen ominaisuus. En tietenkään sano tätä myöhästyjille itselleen (ks edellinen kohta).

  1. Olen kielipoliisi ja nipottaja: vedän kohtuuttomat herneet jokaisesta kirjoitusvirheestä, jonka kohtaan. Lisäksi halveksin salaa ihmisiä, jotka eivät osaa oikeinkirjoitussääntöjä. Ja tämä monella kielellä…

  1. Olen laiska siivoaja. Jätän vaatteita lojumaan lattialle, lehtiä ja papereita pöydälle ja sängyn petaamatta. Perheessämme R on se siisti osapuoli, ja saan säännöllisesti saarnan sotkuisuudestani.

  1. Teen useimmiten liikaa ruokaa ja joudun sitten heittämään pois syömättömiä ruuantähteitä. Minkäs teet, olen kasvanut suurperheessä! Silti hävettää, koska minusta ruokaa pitää kunnioittaa.

  1. Juoruilen ihmisistä ja ihmisille. En kerro salaisuuksia, mutta hyviä juttuja kyllä (ja ehkä joskus pieniä salaisuuksiakin, jos nyt ihan rehellisiä ollaan). Kadun tätä usein ja ajattelen, että minun pitäisi olla vähemmän utelias ja innokas kertomaan toisten asioita eteenpäin.

  1. Minulla on ulkonäkööni liittyvä huono itsetunto. En pidä siitä, miltä näytän ja olen siksi jatkuvasti tyytymätön itseeni. Huolimatta siitä, että valitan säännöllisesti liikakilojani, en saa itseäni muuttamaan elämäntapojani.

  1. Vaikka kuinka yritän muuttaa asennettani, olen yhä kateellinen kaikille niille, jotka ovat saaneet lapsia joutumatta käymään läpi raskaita hoitoja tai vuosien adoptioprosessia.

  1. Olen ylisosiaalinen enkä osaa tehdä asioita yksin. Paras esimerkki tästä on kaikki ruokaan liittyvä. Minusta on ahdistavaa ja ankeaa syödä yksin, enkä juuri tee ruokaa, jos kukaan muu ei ole kotona. Sinkkuaikoinani pyysin aina naapurin luokseni syömään!

  1. Nivelissäni on mystinen valuvika, joka aiheuttaa niiden kipeytymisen rasituksen alla. Varsinkin ranteet, mutta myös nilkat ja polvet ovat heikkoja kohtiani. Tästä johtuen laistan hommia, jotka rasittavat niitä ja kuormitan samalla lähimpiäni. Ärsyttävintä on se, etten tämän takia voi enää harrastaa mieliurheiluani squashia enkä monia käsitöitä.

 


Näin näppärästi vierähti iso osa ensimmäisestä työpäivästäni! Onkohan se hyvä vai huono asia? Jos jatkatte tätä, jättäkäähän viesti kommenttilootaani!

*) eivät muuten tule itsestään, piti oikein miettiä!